dimecres, 29 d’abril del 2020

Joan Marc Vilanòva - Tres, dos, un... e rau! (7)

Joan Marc Vilanòva.
Seguida de Tres, dos, un e rau ! IEO Edicions, 2006

(Ne traparetz, la debuta als articles en dejós)



Cogorlièrs !

-=oOc=-

            - De’n primièr : « Cogorla ! » E òc ! Vòstre mond, son pas que de cogorlièrs !
           
            Aquela declaracion, de tant peremptòria que foguèsse, daissèt pas d’estonar lo frairum. L’imatge semblava asardós mas, emai lor tirèsse una riseta estonada e incredula, lor empusèt la curiositat. Cerquèron de sens a aquela enigma novèla.

            Una enquèsta discrètament menada a son entorn - mai que mai a cò de Danielon, que vendiá tabat e gazetas - entredobriguèt l’arca del mistèri. Se trobèt que, d’un biais general, una cogorla, aquò designava subretot una persona (òme o femna) pas tròp dobèrta del comprenòri. Per exemple, se podiá dire : Bèu a la gròssa cogorla ! d’un bravòt qu’engolís tot çò qu’òm li conta. O, encara melhor : Sa femna lo fariá pissar dins una cogorla ! que dins d’autres ròdols revirariam per Es ela que pòrta las bralhas ! Mas la primièra explica lor pareguèt plan leugièra per esclairar l’anatèma plenièr - e la seconda esparnhava a la mitat enfaudada de Ceban la trufariá que semblava quichar sus totes.

            Dapasset, aprenguèron que la bèla cogorla, doblament bombuda, amb sa siloeta de fòrmas suggestivas, sas cambetas escalairas, sas viroletas pegosas, podiá evocar una panturla, una bagassa, una filha de marrida vida. Çaquelà, descortés per las onèstas, aquò conveniá pas pel masclum. L’esclairatge seguent, qu’acampava òmes e femnas dins l’embriaguesa lor semblèt tròp comun per èstre retengut. Se pensèron d’agantar la clau de l’arca misteriosa quand los vièlhs del banquet del pont de Sant-Florenç liurèron enfin sa version. Vaquí, fidelament transmés, son raconte.


Ramonetatge 
-=oOc=-

            Una « campanha » dins lo País-Bas, designa los bastiments agricòls qu’aparan obrièrs e aisinas per far venir la vinha. Una granda cort centripèta s’enclausís del castèl,  de l’ostal del regissor, del ramonetatge, dels celièrs, estables, remesas - e de la cabana del can (Adà.) Un potz e sa figuièira ne marcan mai d’un còp lo nucli.

            Josèp, Maria, Marc, Joan - los sants, sensadament, protegisson  las campanhas mai alunhadas. Puèi venon de noms de circonstància : « Montmarin » « Cantaucèl » « La Beguda » « Castèlsec » « Puòch-Cocut » « Picatalent »... Al mai sarrat del vilatge, quand la tèrra balanceja de la vinha a l’òrt e de l’òrt a la vinha, venon de noms mai prosaïcs : « La Condamina » « L’Òrt del Gal » « Lo Jardin ».

            A Ceban, la campanha del Jardin se desplegava entre ostals e flume. Gausissiá de la practica dels jornalièrs mai biaissuts, qu’acabavan son temps en causissent las vinhas mai pròchas del vilatge. La tèrra aprofiechava tanben de costejar lo flume, e aquí venián sens esfòrç los rasims e las fruchas, los legums e las flors.

            Un camin ribejava Erau, lauserdejant al solelh fins a la rota de Sant-Florenç. Escapat del « Jardin », un ramonetatge de passat-temps, sens mai de teule ni de contravent se carpinhava amb la mòrt de tota la fòrça de sas paretassas de pèiras volcanicas. Los romegasses n’emplenavan lo debàs e n’enebissián la dintrada. D’autres escalaires creissián al mitan e s’anavan pèrdre dins l’amondaut.

            Pels Cebanencs, l’ostalàs èra vengut emmascat. Quines que sián lo temps e l’ora, d’ont que bufe lo vent, mai que mai a boca de nuòch, degun s’atardava pas d’aqueste caire, a l’encòp costumièr e diabolic.

            Dempuèi de meses, sens cap d’explica, quicòm - o quauqu’un - se metiá a udolar, endacòm, a l’estatge. S’ausissiá lo pas de quauque bèstia : Pòm Pòm Pòm Pòòòm !... [1]

            Qual podiá passar los espinoses ? Qual podiá pojar per las grasas cussonadas ? Qual podiá trepejar pel ponde de las fustas plegadas ?

            Amb lo temps, los udolaments s’afortiguèron. D’ont mai anava, e d’ont mai ne semblava gisclar dels quatre cantons, e lo buf preniá d’ample. Aquí semblava que lo Drac e la Draquesa agèsson penjat lo cremalh e que draquegèsson nuòchament, coma de bocs amb de cabras. Lo bruch corriguèt que los dracons banuts capejavan al fenestron...

            Lo director de l’escòla, manja-capelan que se pòt pas contar, se risiá d’aurelhas a cada novèl esplech de la familha Drac e, d’un aire de dos aires, fasiá :
            Mancan pas d’aire, de tant cridar !
                        Aquò nos va conflar los efectius !
                                   N’avètz vist la color ?
                                               Encara un article a la con pel diari !
                                                           E las banas, cossí son las banas ?
                                                                       Vaquí lo retorn de l’Escur...
                                                                                  ... e de l’escurantisme !
            Auriá poscut escriure la Tirada dels Dracs, agèsse agut en mai l’invencion que caliá...

            Al desespèr, lo mond se sarrèron del capelan, ultima autoritat avant las oras escatologicas. Lo tonsurat, pecaire, s’esmòuguiá de veire sa glèisa mai plena a cada ofici.
            Aquò’s una espròva mandada per Dieu !
            Peniténcia ! Peniténcia !
            Las beatas se gloriejavan.
            Lo mond anavan a confèssa quatre còps per setmana.


[1] - Aire de la cinquena de Beethoven


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Los mai legits